Thursday, July 15, 2010

Build Your Website For Free!!

Learn How to Create your own website for free..
Just Click Here..

htta://www.alif.ws/

Belajar Membina Website Secara Percuma

Betulkah Perniagaan Internet ni senang? emm selalu rakan-rakan bertanyakan kepada saya soalan ni. Ha.. ni untuk semua adik-adik saya yang ingin mempelajari membina website secara percuma. Untuk pengetahuan semua ramai yang bertanyakan kepada saya bagaimana hendak membina perniagaan secara Online. Jawapan yang saya berikan senang jer..

Jawapan saya..

Anda Tahu Membina Website?

bagi saya tak semestinya untuk membina website bermakna kita mesti menjalankan perniagaan internet. banyak kegunaan website ni sebenarnya..diantaranya ialah membina website keluarga, website hobi kita, website kenangan semasa sekolah, website berkaitan peristiwa dan sebagainya.

walaubagaimanapun kalau anda ingin mencuba menjalankan perniagaan internet bagi menambahkan pendapatan, ha ni peluang anda. Di sini saya akan kongsikan kepada anda semua bagaimana hendak menjalankan perniagaan internet daripada A hingga Z secara percuma.. saya tak minta bayaran pun walau sesen.. just berkongsi ilmu yang tuhan berikan..

lawati website ringkas saya ni. Apa yang duiperlukan hanya masukkan nama & email anda.. tu jer...ok c ur all..

http://www.alif.ws/

Biar Tuhan Yang Tentukan Antara Kebenaran Dan Kepalsuan

Ni post saya yang baru sempat saya masukkan setelah sekian lama tak menulis sesuatu dalam blog ni. Baru-baru ni saya menghubungi seorang sahabat yang telah sekian lama menghilangkan diri. Sebenarnya sahabat ni suatu ketika dulu sangat rapat dan sentiasa bersama dengan saya semasa di kolej dahulu. Kebetulan terjumpa semula di dalam facebook setelah sekian lama. Setelah bertanya dan bertukar-tukar cerita barulah saya mengetahui serba sedikit kenapa sahabat saya ni menghilangkan diri selama ini. dari apa yang disampaikan sedih jugalah mendengarkan cerita yang diceritakan kepada saya. Tak perlulah saya ceritakan di sini cukuplah saya katakan ianya melibatkan maruah dan harga diri.. Oh..ya lupa nak bagitau pula... rakan saya tersebut adalah seorang wanita..

Bagi saya apa yang terjadi biarkanlah berlalu.. tak kira apa jua yang pernah dilalui..saya menasihatkan kepada sahabat saya tu agar sentiasa bersabar dengan apa yang dialami dan serahkan kepada Allah untuk menentukan diantara kebenaran dan kepalsuan..

Monday, June 8, 2009

Dua Hari di Kuala Lumpur

18 & 19 mei lepas, saya ke Kuala Lumpur lagi. Pada kali ini, kunjungan saya kesana kerana mengikuti satu kursus arahan majikan yang dianjurkan oleh Positive Event Solutions bertempat di Hotel Grand Seasons, Kuala Lumpur. Walaupun ini bukan kali pertama saya ke Kuala Lumpur tetapi kunjungan kali ini sangat indah terasa. Kali terakhir saya ke Kuala Lumpur ialah pada penghujung tahun 2008. Suatu masa dulu saya menghabiskan hampir keseluruhan usia remaja saya di Kuala Lumpur. 15 tahun tinggal di Bandaraya tersebut banyak mengajar saya erti sebuah sebuah kehidupan yang sebenar. Pada kunjungan ini, saya pastinya tidak akan melepaskan peluang mengunjungi tempat yang pernah saya diami suatu ketika dahulu. Kuala Lumpur dan Selangor adalah destinasi saya dan yang pastinya tempat-tempat yang dikunjungi ini pernah memberikan pelbagai cerita nostalgia suka dan duka saya sebagai seorang perantau.

Tuesday, May 26, 2009

Kenangan Terindah


Korang pastinya mempunyai gambar-gambar lama kan..em kalau yang lahir selepas tahun 80an tu semestinya dah guna kamera berwarna untuk rakam gambar kan.. pada zaman saya pula belum ada kamera jenis berwarna lagi.. so sempat lah juga bergambar dengan kamera hitam putih. sebenarnya gambar ni dah lama saya tak pernah tengok.. satu hari masa selongkar stor terjumpa lah pula gambar ni.. yang kepala botak duduk ditengah itulah saya...hehe

Dari kiri; Abang Ati, Saya dan Abang Pito. Gambar Belakang Mak dan Arwah Adik William.

Orang Tua vs Orang Muda

Saya dah tua ker? Takdelah..
orang jer yang kata saya dah tua...
bukti..?
emm..
nak ker?
takpayalah..
ala..takpayalah..
oklah..
ok....
hehehe...
ni buktinyer..

Suatu petang di ODEC..

Hidangan petang Resipi Ketam Penangan Buah Tangan si Azri..


Nilah orang bertanggungjawab selaku Tukang Masak Profesional..

Tengah tunggu si Mastura nih.. lambat giler dia..naik moto ker naik sampan dia nih..

Sampai jer Terus makan..kebuloq ker?


No komen..


Sesi menguburkan Arwah ketam yang dibaham dengan ganasnya..


Pas makan jer terus posing.. dei..makcik pinggan tu sape nak basoh..?


Dah konyang nilah jadinyer..

Lepastu..merajuk..asik tengok matahari je pas kena suroh basuh pinggan..

Yang nih pun sama.. kak kiah.. tu mataharilah..bukan bulan..siang lagi neh..


Budak-budak muda posing..


Budak-budak muda posing lagi..aik budak muda? belakang Ya tu muda lagi ker? hehehe...

muda lagi la..! siap korang! sapa kata tua nanti aku curik hp dia..

Sunday, March 29, 2009

Bila Ayam Berkokok..

Bila Ayam Berkokok, itu tanda waktu sudah pagi. Manusia akan jaga. Bangun dengan pelbagai harapan.. bangun dengan pelbagai impian.. semua nak buat.. tak kira susah senang, tak kira apa jua rintangan. Tapi.. bila dah bangun manusia mula alpa.. Manusia mula lupa. Impian tinggal impian.. kejayaan yang ingin digapai jauh ditinggalkan, malah mungkin telah terbuang jauh di pelusuk dunia. Keluar daripada rumah untuk mencari penghidupan dengan berbekalkan semangat. Namun balik hanya membawa pulang kecewa dan putus asa. seharian berjalanan mencari kebahagiaan. namun ditafsirkan kebahagiaan itu adalah semua. Apa yang nampak indah dimata semuanya bagi manusia adalah kebahagiaan. Bila itu terjadi, jangan berbicara tentang dosa. manusia memang tak suka padanya. pahala? em.. manusia akan kata 'aku semestinya suka padanya' syurga itu nikmat. Neraka itu Azab. Tapi manusia selalu suka azab. Manusia suka derita. Bila ditanya kenapa? manusia kata hidup lama lagi.. nanti petang menjelang bolehla Taubat. Sekarang ni masih pagi.. waktu pagi sejuk.. kena balut tubuh dengan selimut tebal. selimutnya mesti yang mahal-mahal.. harga yang mahal semestinya dibeli dengan duit yang banyak.. Duit yang banyak boleh cari.. sekarangkan Zaman Moden.. Manusia minta Perkhidmatan sebelum tawarkan Perkhidmatan.. (Rasuah) Mestilah dapat duit banyak.. boleh hidup senang lenang.. manusia tak suka orang berkata tentang keburukan diri sendiri.. itu sudah pasti. Tapi bercerita tentang orang lain pula.., paling manusia gemari. Manusia jangan dipanggil Pengumpat. Mereka tak suka..manusia tak suka orang cerita yang jahat-jahat. Maunya semua cerita kena yang baik-baik sahaja.. yang mulia-mulia sahaja.. emm.. biasalah.. cuba tengok pula ini.. manusia selalu iring mayat ke liang kubur.. mungkin saudara seagama dia mati. Tapi cuba tengok sifat manusia lepas itu.. lepas dari kubur singgah cari betina dulu.. bukan susah, tempat nak cari kan banyak.. bersepah betina.. disco, pub, pusat pelacuran kan banyak.. itulah yang sudah jadi kerana dalam diri manusia selalu berkata 'ala.. esok masih ada pagi lagi.., esok ayam akan berkokok lagi.. Hakikatnya Mati itu Pasti! dan.. Manusia tak tahu bila nak Mati!

Friday, March 27, 2009

Setelah Sekian Lama..

salam..

Buat semua rakan-rakan dan adik-adik yang dikasihi sekalian..

Emm.. lama sangat rasanya saya tak Update Blog ne kan.. bukan lupa mahupun malas tetapi disebabkan banyak perkara penting yang berlaku yang memerlukan saya memberi tumpuan yang sepenuhnya. Maka dengan itu, Blog yang telah menjadi sebagai sebuah medan untuk saya berkomunikasi dengan rakan-rakan yang jauh terutamanya dari semenajung dan sarawak ini tergendala semenjak penghujung tahun 2008

Sepanjang saya tak 'Update' blog ini, saya telah banyak menerima sms dan teguran dari rakan-rakan dan adik-adik tersayang yang meminta saya untuk memberikan sesuatu melalui tulisan terutamanya dalam blog ini.

InsyaAllah.. selepas ini saya akan sentiasa berusaha untuk memberikan sesuatu yang baru sekurang-kurangnya satu berita ataupun bahan setiap minggu. tapi tu semua pun bergantung kepada masa yang mengizinkan untuk saya berbuat sedemikian..

Sampai jumpa lagi...

Daa..

Thursday, December 4, 2008

Semoga Cepat Sembuh

Pada hari semalam, saya dikejutkan dengan berita di muka depan paper daily express mengenai seorang buruh ditetak dileher sehingga mengakibatkan cedera parah. kejadian dikatakan berpunca daripada rakan mangsa yang mengamuk ketika dalam keadaan tidak sedarkan diri akibat mabuk. mangsa yang juga merupakan rakan kepada yang mengamuk cuba menenangkan keadaan namun nasib tidak menyebelahi mangsa apabila ditetak di bahagian leher. Apabila diteliti dengan lebih lanjut mangsa rupanya merupakan salah seorang staf JHEP UMS dari unit kenderaan. hal tersebut baru diketahui apabila seorang rakan mangsa cuba menghubungiya kerana mangsa tidak hadir bertugas. kejadian tersebut difahamkan telah berlaku semenjak hari selasa yang lepas namun baru diketahui.. kepada semua pembaca dan rakan-rakan pemandu yang lain, marilah kita doakan semoga beliau cepat sembuh dan dapat bertugas seperti biasa..

Tuesday, December 2, 2008

Minyak..Oh..Minyak..

Harga minyak di pasaran dunia telah berada di paras paling rendah hingga mencecah paras bawah daripada US48 setong ketika ini. Daripada harga setinggi US150 keatas pada suatu masa lalu. Selaras dengan kenaikan tersebut kerajaan juga terpaksa menaikkan harga minyak negara sehingga kepada RM2.78 sen bagi seliter minyak. Walaubagaimanapun, penurunan yang begitu ketara harga minyak dunia sejak akhir-akhir ini membuatkan rakyat negara turut mendesak kerajaan menurunkan harga minyak sebagai satu langkah memberi kemudahan dan mengurangkan bebanan yang ditanggung mereka. Akhirnya dapatlah rakyat menikmati harga sekarang yang mana seperti yang kita ketahui malam semalam Perdana Menteri Malaysia mengumumkan penurunan kali keenam harga minyak negara.


Sebelum kenaikkan harga minyak dunia, rakyat menikmati harga minyak pada RM1.92 sen seliter. Harga terbaru yang diumumkan semalam ialah RM1.90 seliter. ini bermakna kita sudah menikmati penurunan daripada harga terdahulu iaitu sebanyak 2 sen. Daripada RM1.92 kepada RM1.90. Persoalan disini ialah wajarkah rakyat menikmati penurunan hanya 10 sen yang diumumkan oleh kerajaan semalam sedangkan harga minyak mentah dunia ketika ini mencecah di bawah daripada paras US48 setong? pasti ada rakyat yang mempertikaikanya..kalau dahulu kerajaan menetapkan harga pada RM1.92 bagi harga minyak dunia yang pada ketika itu berada pada harga US82 keatas.. sekarang ni harga minyak mentah dunia berada dibawah daripada US48.. dan kerajaan menetapkan harga minyak negara pada RM1.90 seliter.. emm.. ok lah kot.. walaubagaimanapun, apa jua tindakan yang diambil oleh kerajaan, kita sebagai rakyat seharusnya memandang dari sudut positif. Rakyat Malaysia seharusnya bersyukur kerana sekurang-kurangnya harga telah kembali normal berbanding RM2.78 sebelum ini..pastinya kerajaan mempunyai sebab tertentu meletakkan harga minyak negara kita berada di paras RM1.90 sekarang ini.. itu tentang minyak.. tentang harga barang runcit macam mana pula? harga minyak dah turun..tapi harga barang-barang runcit dan barang keperluan lain bila lagi nak turun?

Thursday, November 27, 2008

Seronok bercuti..

wah..wah..wah.. musim cuti semester dah bermula. pastinya inilah masa yang dinanti-nantikan oleh sebahagian penuntut universiti yang tinggal berjauhan daripada keluarga selama satu semester. keriangan semakin bertambah sudah pastinya apabila merasai keseronokan bangun lewat.. tapi bila bangun tidur je dah ada makanan disediakan oleh ibu. betul tak? emm.. walau bagaimana cara pun korang semua meraihkan cuti semester ne..jangan lupa untuk sentiasa menjaga makan. ni terutaman ya yang dilahirkan berbadan besar. bukan apa hanya untuk mengelakkan obesiti mahupun penyakit.. lagi satu kalau dah duduk dengan mak bapa jangan lupa untuk membantu mereka melakukan kerja seharian. apa salahnya masa cuti dihabiskan bersama keluarga. membantu ayah di kebun bagi lelaki dan membantu ibu dirumah bagi perempuan.. seronok apabila sesekali kita dapat balik kampung kan.. yang takde kampung tu nak buat macam mana kan.. maksud abang yang tinggal di bandar. emm.. apasalahnya korang balik jenguk nenek ataupun orang kampung dimana ayah dilahirkan atau ibu dilahirkan.. pastinya ada sesuatu memori yang anda semua terkenangkan sewaktu kecil dulu..

Thursday, November 20, 2008

Pengajaran Buat Diriku

Cerita yang saya nak kongsikan pada kali ini adalah merupakas kejadian sebenar yang saya alami sendiri semasa berada di sebuah pejabat kerajaan yang tak perlulah saya sebutkan namanya. Pada waktu tersebut saya yang sedang duduk menunggu giliran dipanggil untuk satu urusan yang penting. sudah hampir sejam menunggu namun masih lagi belum dipanggil. Pelik rasanya.. bila saya selidiki dengan bertanyakan kepada staf lain yang kebetulan berada disana..rupa-rupanya pegawai ne sedang minum pagi. tapi yang peliknya masa tu dah hampir jam 11.50 pagi. nak dijadikan cerita.. terpaksalah tunggu juga.. setelah hampir dua jam menunggu maka muncul jua badak sumbu tu.. dengan muka selamba dia terus datang dan duduk kat kaunter.. ingatkan nak nak selesaikan masalah kitorang rupanya baru nak on komputer. kejap katanya..em..tunggu lagilah.. komputer da on.. datanglah sorang pakcik tua ..dan terus duduk depan dia.. dia tenung pakcik tu.. dia tanya.. kenapa? suara dahla kasar pastu langsung tak senyum. saya dapat perhatikan pakcik tu macam orang kampung yang datang dari jauh. pakcik tu pakai baju dan seluar warnah putih tapi di bawah kaki seluar banyak lumpur kering yang melekat.. saya dapat mendengar dengan jelas perbualan mereka kerana saya berada berhampiran dengan mereka.

perbualan mereka tu macam ne..

badak sumbu: kenapa?
pakcik: saya mau tanya pasal sijil lahir anak saya dah dua tahun tak selesai masalahnya..
badak sumbu: apa masalahnya?
pakcik: kan tahun lepas dah bagitau masalahnya..
badak sumbu: taun lepas taun lepasla na taun lain ba..
pakcik: macam ne..hari tu orang lain dah guna sijil lahir anak saya buat ic. sekarang ni anak saya nda bulih buat ic dah..
badak sumbu:bah kau datang balik minggu depan lagi chek disini..
pakcik:brapa kali lagi minggu depan kau suru saya datang ni..!
badak sumbu: datang ja la..
pakcik:kau tauka saya mau datang sini terpaksa jual ayam, kambing buat tambang saja..semalam saya sampai kk pun tidur di jambatan di segama sebab nda mampu sewa hotel.. saya dah sampai sekarang sini kau pula cakap datang minggu depan lagi..kau tauka jarak kampung saya dengan tempat ni? kau nda pikir ka kalau bapa kau kena macam saya sekarang??!!!
badak sumbu: ???

apa pengajaran yang adik-adik semua dapat dari cerita ne..abang pun jadi sedih bila dengar pakcik tu kata macam tu.. ntahla kalau kena kat bapa saya confirm mesti mengamuk. pengajaranya..kita jangan sesekali buat macam tu dengan orang lain ye......

Wednesday, November 19, 2008

Teka Teki

Jawab Ni Tau..

Soalan No 1
Cecair apakah yang membeku bila dipanaskan?

Soalan No 2
Kalau semua binatang jadi ikan.. burung jadi kura-kura.. ayam jadi siput.. rasa-rasanya ikan pula jadi apa?

Soalan no 3
Kuih apakah yang orang akan makan tepinya sahaja.. tengah tak dimakan..?

sapa jawab dapat hadiah melancong pergi ke Hawaiii.. tanggung sendiri.. hehe

Tuesday, November 18, 2008

2 Cawan Kopi

Di dalam sebuah kelas falsafah, seorang profesor berdiri di hadapan dewan kuliah, meja di hadapannya terdapat beberapa barangan. Tanpa sepatah perkataan, kelas bermula dengan beliau mengambil sebuah balang mayonis yang besar dan mengisinya dengan bola golf. Dia kemudian bertanya kepada para pelajarnya, adakah balang tersebut penuh, dan pelajarnya menjawab "ya!". Profesor kemudian mengambil sekotak batu kerikil halus dan menuangkannya ke dalam balang yang telah dipenuhi bola golf tadi, lantas menggoncang balang tersebut dengan lembut. Bebatu kerikil mengisi ruangan kosong di antara bola-bola golf. Sekali lagi dia bertanya akan pelajarnya sama ada balang tersebut telah penuh, pelajarnya lantas menjawab "ya..." Tanpa menjelaskan apa-apa kepada pelajarnya, profesor tersebut lantas mengambil pula sebuah kotak yang berisi pasir dan menuangkannya ke dalam balang tersebut. Pasir yang dituang mengisi ruangan di antara batu kelikir dan bola golf. Seperti tadi dia bertanya lagi kepada para pelajarnya sama ada balang tersebut telah penuh. Dalam keadaan yang penuh persoalan, rata-rata pelajarnya menjawab "Ya.." Sejurus selepas itu, profesor itu kemudiannya mengeluarkan dua cawan kopi dari bawah mejanya dan menuangkan kedua-duanya ke dalam balang yang telah sedia ada diisi batu golf, batu kerikil dan pasir tersebut. Air kopi mengisi ruangan yang terdapat di antara pasir. Para pelajar mula ketawa dan tersenyum meihat tindakan profesor tersebut. "Sekarang..." profesor mula bersuara apabila riuh rendah dan gelak ketawa pelajarnya berkurangan. "Saya mahu anda semua menganggap balang ini sebagai kehidupan anda...Bola-bola golf mewakili perkara penting - Tuhan, keluarga anda, anak-anak, kesihatan anda, kawan-kawan dan semangat anda - Jika anda kehilangan segalanya dan hanya perkara penting ini yang masih anda ada, hidup anda masih penuh. Batu kerikil halus ini pula mewakili perkara-perkara lain seperti kerja anda, rumah atau kereta anda, manakala pasir pula mewakili perkara-perkara lain, yakni perkara-perkara kecil." "Jika anda memasukkan pasir ke dalam balang dahulu..." "... anda tidak akan mempunya ruang untuk batu kerikil dan bola golf. Ini sama juga seperti kehidupan anda. Jika anda menghabiskan masa dan tenaga untuk perkara-perkara kecil, anda tidak akan mempunyai ruang untuk perkara yang sebenarnya lebih penting untuk diri anda." "Ambil perhatian untuk perkara yang kritikal untuk kebahagiaan anda.Luangkan masa gembira untuk anak-anak. Sentiasa melakukan pemeriksaan kesihatan, bawa pasangan anda untuk makan malam, yang pasti, anda akan masih ada masa untuk membersihkan rumah atau urusan lain. Sila ambil berat akan bola golf dahulu - iaitu perkara yang benar-benar penting. Tetapkan keutamaan. Perkara lain cumalah pasir..." Salah seorang pelajarnya mengangkat tangan dan bertanya apakah pula yang diwakili oleh air kopi. Profesor tersebut tersenyum. "Saya gembira ada yang bertanya. Ianya menunjukkan bahawa tidak kira bagaimana penuh pun kehidupan anda, akan sentiasa ada ruang untuk secawan dua kopi bersama rakan-rakan..." Renungan untuk semua. Apabila kehidupan anda seakan terlalu penuh dan tampak sukar untuk diuruskan, apabila 24 jam sehari seperti tidak mencukupi, ingatlah kisah "Balang Mayonis dan 2 cawan kopi ini... "

Asal-usul solat

Asal-usul Sembahyang> > > >

SUBUH: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Subuh ialah Nabi Adam a.s., iaitu tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh telah keluar Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat. Rakaat pertama:- Bersyukur baginda kerana terlepas dari kegelapan malam. Rakaat kedua:- Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.


ZOHOR: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s., iaitu tatkala Allah s.w.t. telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. Sedang seruan itu datangnya pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim empat rakaat. Rakaat pertama:- Bersyukur bagi penebusan. Rakaat kedua:- Bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya. Rakaat ketiga:- Bersyukur dan bermohon akan keredhaan Allah. Rakaat keempat:- Bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.


ASAR: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Asar ialah Nabi Yunus a.s., tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari perut ikan nun. Ikan nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah daripada 4 kegelapan iaitu: Rakaat pertama:- Kelam dengan kesalahan. Rakaat kedua:- Kelam dengan air laut. Rakaat ketiga:- Kelam dengan malam. Rakaat keempat:- Kelam dengan perut ikan Nun.

MAGHRIB: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Maghrib ialah Nabi Isa a.s., tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukurlah Nabi Isa lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut, iaitu: Rakaat pertama:- Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa. Rakaat kedua:- Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang. Rakaat ketiga:- Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah jua, tiada dua atau tiga.

ISYAK: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Isyak ialah Nabi Musa a.s. Pada ketika itu Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah lalu menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir. Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur. Rakaat pertama:- Dukacita terhadap isterinya. Rakaat kedua:- Dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun. Rakaat ketiga:- Dukacita terhadap Firaun. Rakaat keempat:- Dukacita terhadap anak Firaun.

WHICH CATEGORY ARE YOU?

WHICH CATEGORY ARE YOU?
Friends Or Best Friends...

Friends : calls your parents by mr. and mrs.
Best friend: calls your parents mom and dad.
Friend: has never seen you cry
Best friend: has always had the best shoulder to cry on
Friend: never asks for anything to eat or drink
Best friend: opens the fridge and makes herself at home
Friend: asks you to write down your number.
Best friend: they ask you for their number (cuz they can't remember it)
Friend: borrows your stuff for a few days then gives it back.
Best friend: has a closet full of your stuff
Friend: only knows a few things about you
Best friend: could write a biography on your life story
Friend: will leave you behind if that is what the crowd is doing
Best friend: will always go with you
Friend: would delete this letter
Best friend: will send this back to you and all of their online buddies

Monday, November 17, 2008

fikir-fikirkan..

Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik, Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali. Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,>Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan. Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa, Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan. Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk, Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya. Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup. Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup, Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat. Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita, Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul. Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya, Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan. Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan, Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita. Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain, Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa. Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan, Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !

Samy Vellu Berjaya Menyelesaikan Masaalah AP cerita masa zaman era Dr. Mahatir ne..hehe

Dalam sidang parlimen yg lepas Datuk Seri S. Samy Vellu yg juga Presiden MIC telah berjaya menyelesaikan kemelut isu AP antara bekas PM Tun Dr. Mahathir dengan Menteri MITI Datuk Seri Rafidah Aziz. Idea beliau sangat bernas dengan memasukkan fakta persaudaraan dan persefahaman.

Berikut adalah kenyataan beliau yang telah diringkaskan.

"Tuan yg Dipertua, Selaku menteri kabinet, ali Barisan Nasyenel dan Presiden YemAiSi... saya teylah berbincangkan wissyu AP ini dalam mesyuarat YemAiSi yang lipas dingan sepanjang lebarnya. Akhirnya YemAiSi dengan sebulat-bulatnya suara tilah mencadangkan kepada Yangamaberomat Pedanamentri supayye wisyu wini disilisaikan dingan simangat pesefaman dan persodaran yang kekal antara Rafidah sama TuMahadey. Ini idea tilahpun lama diterimapakey woleh suummmmmmmmmma ali-ali YemAiSi termaso ali kuluarga saya sindirri. Maka dingan ini YemAiSi dengan amat paling bangganya kasi wumumkan yang kami dari YemAisi mencadangkan supaya dengan tanpa silu-segannya Menteri MITI misti mau kasi guna ini nama mula dari sekarang... RAFIDAH A/P MAHATHIR."

Thursday, November 13, 2008

Selamat Menempuh Exam

Kepada semua adik-adik abang terutamanya yang study kat UMS abang ucapkan selamat menghadapi Exam yang bakal dihadapi. Abang tau pastinya ada yang dah habis paper pun.. ada pula yang baru nak masuk paper 3. Bagi abang apa sahaja keputusan situasi yang adik-adik semua lalui semasa exam termasuklah yang study last minute tu.. haa..
pertamanya -abang nak pesan jangan tension.
keduanya -baca topik-topik lebih penting,
ketiga -jangan panik,
keempat -yakin dengan diri adik boleh jawab semua soalan walau tak pasti,
kelima -jawab je soalan tu walau tak berapa yakin.. kemungkinan ada pensyarah yang akan bagi markah kasihan daripada adik-adik ia biarkan kosong.. confirm tak dapat markah..hehe,
keenam -banyakkan berbincang dengan kawan-kawan,
ketujuh -banyakkan mengafal. jangan asyik baca tapi tak ingat,
kelapan -banyakkan latihan..
ni semua tips yang abang amalkan semasa study kat ipt macm adik-adik semua la sekarang tapi ni suatu masa dulu la hehe..
abang doakan adik-adik semua success dan dapat memperolehi kejayaan yang cemerlang ye..

by

Gambar Tangkap Ular