Thursday, November 20, 2008

Pengajaran Buat Diriku

Cerita yang saya nak kongsikan pada kali ini adalah merupakas kejadian sebenar yang saya alami sendiri semasa berada di sebuah pejabat kerajaan yang tak perlulah saya sebutkan namanya. Pada waktu tersebut saya yang sedang duduk menunggu giliran dipanggil untuk satu urusan yang penting. sudah hampir sejam menunggu namun masih lagi belum dipanggil. Pelik rasanya.. bila saya selidiki dengan bertanyakan kepada staf lain yang kebetulan berada disana..rupa-rupanya pegawai ne sedang minum pagi. tapi yang peliknya masa tu dah hampir jam 11.50 pagi. nak dijadikan cerita.. terpaksalah tunggu juga.. setelah hampir dua jam menunggu maka muncul jua badak sumbu tu.. dengan muka selamba dia terus datang dan duduk kat kaunter.. ingatkan nak nak selesaikan masalah kitorang rupanya baru nak on komputer. kejap katanya..em..tunggu lagilah.. komputer da on.. datanglah sorang pakcik tua ..dan terus duduk depan dia.. dia tenung pakcik tu.. dia tanya.. kenapa? suara dahla kasar pastu langsung tak senyum. saya dapat perhatikan pakcik tu macam orang kampung yang datang dari jauh. pakcik tu pakai baju dan seluar warnah putih tapi di bawah kaki seluar banyak lumpur kering yang melekat.. saya dapat mendengar dengan jelas perbualan mereka kerana saya berada berhampiran dengan mereka.

perbualan mereka tu macam ne..

badak sumbu: kenapa?
pakcik: saya mau tanya pasal sijil lahir anak saya dah dua tahun tak selesai masalahnya..
badak sumbu: apa masalahnya?
pakcik: kan tahun lepas dah bagitau masalahnya..
badak sumbu: taun lepas taun lepasla na taun lain ba..
pakcik: macam ne..hari tu orang lain dah guna sijil lahir anak saya buat ic. sekarang ni anak saya nda bulih buat ic dah..
badak sumbu:bah kau datang balik minggu depan lagi chek disini..
pakcik:brapa kali lagi minggu depan kau suru saya datang ni..!
badak sumbu: datang ja la..
pakcik:kau tauka saya mau datang sini terpaksa jual ayam, kambing buat tambang saja..semalam saya sampai kk pun tidur di jambatan di segama sebab nda mampu sewa hotel.. saya dah sampai sekarang sini kau pula cakap datang minggu depan lagi..kau tauka jarak kampung saya dengan tempat ni? kau nda pikir ka kalau bapa kau kena macam saya sekarang??!!!
badak sumbu: ???

apa pengajaran yang adik-adik semua dapat dari cerita ne..abang pun jadi sedih bila dengar pakcik tu kata macam tu.. ntahla kalau kena kat bapa saya confirm mesti mengamuk. pengajaranya..kita jangan sesekali buat macam tu dengan orang lain ye......

No comments: